هواکش های جریان محوری به ترتیب افزایش فشار استاتیک در خروجی عبارتند از:

  1. هواکش های ملخی یا پروانه ای
  2. هواکش های لوله محوری
  3. هواکش های پره محوری
  4. هواکش های جریان محوری دو مرحله ای

هواکش های ملخی یا پروانه ای

هواکش های جریان محوری

 این نوع هواکش صنعتی به هواکش های صفحه ای هم معروف بوده و از کاربرد گسترده ای در مصارف صنعتی خانگی و خدماتی و جاهایی که نیاز به تخلیه مستقیم هوا از روی دیوار به بیرون است برخوردار هستند.

هواکش های پروانه ای قادر به جابجایی هوای داغ و یا آلوده حاوی گازهای خورنده، فیوم های جوشکاری، ریخته گری، کوره های ذوب و آزمایشگاه ها در فشار استاتیک پایین صفر یک اینچ آب یا 25/0-0 کیلو پاسکال هستند(ACGIH 1995).

محل نصب این نوع هواکش عمدتاً بر روی دیوار کارخانه و در زیر سقف یعنی محل تجمع هوای گرم است.

جابجایی هوا در محیط های محصور با هدف خنک سازی پرسنل محصولات و یا تامین هوای خنک برای فرآیندهای خاص، خنک سازی کوره ها، تجهیزات الکتریکی نظیر ترانسفورماتورها، قطع کننده های جریان الکتریکی، خشک کردن پوشش های شیمیایی، جابجایی هوا در یخچال ها و غیره از دیگر کاربردهای هواکش های پروانه ای محسوب می شود.

هواکش های پروانه ای نسبت به فشار حساس بوده و افزایش کمی در مقاومت جریان|، هوا گذار آنها را به طرز محسوسی کاهش می‌دهد.

جهت توزیع یکنواخت هوا گذر و فشار معمولا از چند هواکش به طور موازی بر روی دیوارهای سالن استفاده می شود تیغه های این نوع هواکش معمولاً باریک و کشیده و یا دیسکی هستند که نوع باریک آن از کارایی بالایی برخوردار است.

تیغه های هواکش های دیسکی از نوع ورق های فلزی پر شده بر روی هاب می باشند این قبیل هواکش ها در سایز های متوسط تا کوچک ساخته شده و از هزینه ساخت و تولید پایین و کارایی کمی برخوردار هستند نسبت ها به قطر در هواکش ملخی در حدود %28 است که نسبت خوبی برای هواکش های جریان محوری محسوب می شود.

به لحاظ عملکردی این نوع هواکش قادر به تأمین هوا گذر بالا در فشار استاتیک پایین بوده و به حداکثر راندمان آن در شرایط هوا گذر کامل به دست می آید. به واسطه حرکت چرخشی تیغه ها و عدم استفاده از تیغه های مستقیم کننده در خروجی هواکش الگوی جریان خروجی از هواکش چرخشی است.

هواکش لوله محوری (درون کانالی)

هواکش های جریان محوری

این هواکش دارای 8_4 تیغه ملخی ساده یا ایرفویل است که به منظور افزایش راندمان و فشار استاتیک در محفظه استوانه ای کوتاه و فاقد پره های هدایت کننده هوا قرار گرفته اند و به همین دلیل الگوی جریان خروجی از این نوع هواکش چرخشی است.

هواکش های لوله محوری از نسبت هاب به پروانه کمتر از ۵۰% برخوردار بوده و قادر به تأمین فشار های استاتیک که متوسط تا 2 اینچ آب (۵۰۰ پاسکال) می‌باشند.

از مهمترین کاربردهای این نوع هواکش مکش هوا از کانال های کوتاه با افت فشار پایین نظیر کوره های خشک کن، اتاق رنگ و سیستم های تخلیه فیوم است.

مکنده نجاری چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

از نظر عملکردی، تامین هواگذر بالا در فشار استاتیک متوسط از ویژگی های این نوع هواکش محسوب می شود.استفاده از ورودی زنگی یا ونتوری در ورودی هواکش، سبب افرایش 15_10% در راندمان مکانیکی و کاهش تراز صدا می شود.

هواکش پره محوری

هواکش های جریان محوری

تیغه های این نوع هواکش از نوع ایرفویل (آئرودینامیک ) است که در برخی از موارد قابل تنظیم هستند. محفظه هواکش شبیه نوع جریان لوله ای است با این تفاوت که پروانه هواکش تقریبا منطبق بر قطر داخلی محفظه بوده و دارای تیغه های هدایت کننده جریان در محفظه می باشد.

نسبت هاب به پروانه بیشتر از 50% است و بدیهی است که در مقایسه با هواکش جریان لوله ای مشابه از هواگذر کمتر و فشار استاتیک بالاتری برخوردار خواهند بود.

هواکش های پره محوری از بالاترین راندمان و فشار در میان هواکش های جریان نحوری برخوردار بوده و قادر به تامین فشار متوسط تا زیاد تا 8 اینچ آب(2000 پاسکال) و در مواردی تا فشارهای 60 اینچ آب(15000 پاسکال) هستند.

برای کاستن از ایجاد جریان های گردابی،افزایش راندمان مکانیکی و فشار هواکش، از تیغه های هدایت کننده در ورودی و غالبا در خروجی هواکش استفاده شده است.

این هواکش ها در سیستم های تهویه مطبوع معمولی، بویژه جاهایی که نیاز به جریان مستقیم و متراکم است کاربرد دارند. اگر از هواکش در کانال استفاده نمی شود، جهت کاهش ضریب افت ورودی استفاده ار ورودی های زنگی یا ونتوری توصیه می شود.

از نظر عملکردی، هواکش های پره محوری از عملکردی مشابه هواکش های لوله محوری برخوردار هستند اگر چه تیغه های هدایت کننده سبب بهبود کارایی آنها شده است.

هواکش های جریان محوری دو مرحله ای

در این نوع هواکش جهت افزایش فشار از 2 هواکش با الگوی قرارگیری سری استفاده شده است.سرعت های بالای نوک سبب افزایش غیر عادی صدای این نوع هواکش می شود.

هواکش ها می توانند در یک جهت ، همراه با تیغه های هدایت کننده در میان آنها و یا در خلاف جهت حرکت یدیگر بدون تیغه های هدایت کننده کار کنند.