امروزه در بسیاری از صنایع ، دمنده های صنعتی را « فن یا هواکش » نیز می‌خوانند.

هر دو دستگاه هواکش صنعتی و دمنده صنعتی دستگاه‌های مکانیکی هستند که برای گردش هوا به کار گرفته می‌شوند.

اما دستگاه دمنده ، هوا را فقط در منطقه‌ای خاص یا مشخص شده می‌چرخاند.

دمنده های صنعتی دستگاه‌هایی مکانیکی از اجزای سیستم گرمایش ، سرمایش و تهویه مطبوع ساختمان‌ها هستند که به طور کلی در مکان‌ها و فرآیندهای صنعتی از قبیل حمل و نقل ، تهویه ، سرمایش ، مکش هوا ، خارج کردن هوا و غیره که به جریان گاز نیاز دارند ، به کار گرفته می‌شوند.

دمنده های صنعتی دستگاه‌هایی هستند که بر اساس مواردی مانند نوع دمنده ، ظرفیت جریان ، ابعاد ، حداکثر فشار عملیاتی ، طراحی پورت و رتبه‌بندی الکتریکی آن شناسایی می‌شوند.

در بیشتر وقت‌ها ، این دو واژه به عنوان مترادف یکدیگر استفاده می‌شوند.

هر چند هر دو از نظر گردش و تهویه هوا مشابه هستند ،  اما از لحاظ فنی کاملا با هم تفاوت دارند.

هواکش صنعتی دمنده یا دمنده صنعتی

تفاوت اصلی بین  هواکش صنعتی و دمنده صنعتی بر اساس نحوه به گردش درآوردن هوا است.

انواع دمنده هوا بر اساس نوع عملکرد

  • دمنده‌های سانتریفیوژی
  • دمنده‌های جابجایی مثبت

دمنده سانتریفیوژی

در محیط‌های صنعتی ، در این نوع دمنده های صنعتی برای مواردی مانند افزایش سرعت هوا و سایر گازها از پره‌ها یا پروانه‌های پرسرعت استفاده می‌کنند.

جهت پره‌های آن‌ها در چند نوع  رادیال (شعاعی) ، انحنا به جلو و انحنا به عقب ساخته شده‌اند.

در فن سانتریفیوژ ، آن طور که قوانین وابستگی فن مشخص کرده‌اند، یک درصد کاهش سرعت به همان اندازه موجب کاهش جریان خواهد شد.

از کاربردهای این نوع دمنده می توان به استفاده برای تأمین‌کنندگان احتراق هوا و سیستم‌های خشک‌سازی و سرمایش و همچنین استفاده برای کنترل گرد و غبار، سیستم‌های نقاله هوایی، دستگاه‌های هوادهی بستر سیال و غیره اشاره کرد.

 

دمنده سانتریفیوژی

 

دمنده‌ جابجایی مثبت

در این نوع دمنده ها، از ابزارهای مکانیکی برای فشردن مایع استفاده می‌‌شود و در نتیجه ، فشار و سرعت بر اساس نیاز افزایش می‌یابند ، برخلاف طراحی دمنده‌های سانتریفیوژی که سرعت و فشار را از طریق پرتاب کردن آن‌ها به بیرون از طریق پروانه‌ها به واسطه‌ها منتقل می‌کند.

دمنده‌ جابجایی مثبت

 

در این دسته از دمنده‌ها ، نوع ریشه یا لوب دوار شایع است که از دو روتور لوب دار با چرخش معکوس برای جابجا کردن مایع در میان دمنده استفاده می‌کند.

در بیشتر وقت‌ها ، این نوع دمنده ها با استفاده از موتورهای الکتریکی مستقیماً جفت شده حرکت می‌کنند.

از این نوع دمنده اکثراً برای هوادهی به سیستم فاضلاب ، در حمل و نقل پنوماتیک ، تقویت گاز ، فلاش کردن فیلتر و تمامی صنایع پتروشیمی استفاده می کنند.