همواره درطول تاریخ ، تهویه نقش مهمی در زندگی انسان داشته و بشر از گذشته در پی یافتن راه هایی برای بهبود شرایط محیطی خود بوده و تهویه یکی از مهمترین آنها می باشد.

امروزه سیستم‌های تهویه و هواکش صنعتی نه ‌تنها در برج‌ها و ساختمان‌ها، بلکه در صنایع مختلف مانند نفت و گاز ، فولاد ، سیمان و کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ و کوچک نیز به کار می‌روند.

هواکش صنعتی اگزاست (اگزاست فن) چیست؟

هواکش صنعتی اگزاست

اگزاست فن Exhaust Fan ، نوعی از فن ها می باشد که هوا را می کشد و از محیط خارج می کند. ساده ترین نوع اگزاست فن ها، هواکش های آشپزخانه هستند. همچنین در صنعت این نوع هواکش ها در سایز های بزرگتر و با قدرت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

اگزاست فن ها معمولا در دو حالت گردش هوا و یا خروج هوا مورد استفاده قرار می گیرند. در حالتی که از اگزاست فن ها در گردش هوا استفاده شود، هوا پس از فیلتر شدن دوباره به محیط باز می گردد.

 

انواع اگزاست فن ها

می‌توانیم دستگاه اگزاست فن را به سه دسته سقفی و آکسیال و یوتیلیتی تقسیم کنیم. اما از نظر نوع فن، این دستگاه‌ها معمولاً به‌صورت آکسیال و یا فن سانتریفیوژ دسته‌بندی می‌شوند.

اگر بخواهیم این دستگاه‌ها را به نحوه دیگری تقسیم ‌بندی کنیم، می‌توانیم آن‌ها را در دو مدل گردش هوا و خروج هوا تقسیم ‌بندی کنیم. در مدل‌های گردشی، هوا ابتدا فیلتر شده و پس از پاک‌سازی کامل، دوباره به محیط باز خواهد گشت.

در اتاق‌هایی که به نام اتاق تمیز معروف هستند، برای آن که همیشه هوایی پاک و عاری از هرگونه آلودگی در آن جریان داشته باشد، باید به‌دقت از یک دستگاه هواساز و یک اگزاست فن استفاده شود.

در این‌گونه اتاق‌ها، ابتدا دستگاه هواساز هوا را فیلتر می‌کند و آن را به هوایی کاملاً پاک تبدیل می‌کند و سپس این هوا وارد محیط اتاق می‌شود و اگزاست فن هوا را مکیده و از اتاق خارج می‌کند. همین چرخش هوا باعث می‌شود همواره در محیط داخل هوای پاک و سالم جاری باشد.

 

کاربرد های اگزاست فن

اگزاست فن ها در محیط های مختلفی بنا بر نیاز  و براساس کاربرد مورد استفاده قرار می گیرد که در زیر به نمونه هایی از این محیط ها اشاره می شود :

  • استفاده در حمام ودستشویی

یکی از بهترین مکان‌هایی که اگزاست فن در آن نصب می‌شود، حمام است. در این مکان‌ها بخار زیادی جمع می‌شود و این تجمع بخار شرایط را برای رشد کپک و قارچ مساعد می‌کند که این وضعیتی نامطلوب است.

از اگزاست فن می‌توان برای بیرون راندن گرما و هوای مرطوب استفاده کرد که در فضای بیرون به شکلی بی‌ضرر آن را پراکنده می‌کند.

  • استفاده در آشپزخانه

اگزاست فن‌ها برای بیرون راندن بوهای ناشی از آشپزخانه نیز استفاده می‌شود، به‌طوری‌که دیگر در فضای داخل ساختمان باقی نمی‌مانند و هرگاه ساکنین منزل غذا می‌پزند، فن می‌تواند هوای منزل و اطراف آشپزخانه را تمیز نگه دارد.

  • استفاده در ماه‌های گرم سال

برای کنترل دمای محیط، می‌توانید در ماه‌های گرم سال از اگزاست فن استفاده کنید تا هوای گرم را به بیروناز محیط رانده و در محیط منزل فشار منفی ایجاد کند.

این امر جریان هوا را با به داخل کشاندن هوای محیط خارج به داخل بهتر می‌کند؛ ازآنجایی‌که هوای بیرون می‌تواند خنک‌تر از هوای داخل باشد، به خنک‌تر شدن هوای محیط داخل کمک می‌کند.

استفاده از اگزاست فن می‌تواند جایگزین مناسبی برای تهویه مطبوع یا مکملی برای سیستم‌های تهویه مطبوع هوا باشد.

  • استفاده در کارگاه‌ها و گارراژها

استفاده از این فن‌ها می‌تواند در گاراژها و کارگاه‌ها برای تهویه فضا مناسب باشد. ازآنجایی‌که در این فضاها بوهای بسیار نامطبوعی ایجاد می‌شود و افراد ممکن است با مواد شیمیایی بسیار خطرناک و مضری کار کنند، از اگزاست فن‌ها می‌توان برای راحتی و ایمنی آن‌ها استفاده کرد.

اگزاست فن در زمان‌هایی که افراد با موادی مانند محلول‌ها کار می‌کنند که تنفس آن‌ها خطرناک است، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. به‌علاوه، بیرون کردن بخار و گاز رنگ‌ها،روغن جلا و سایر مواد مشابه نیز اهمیت زیادی دارد.

  • استفاده در بیرون از محیط منزل

از این فن‌ها می‌توان در بیرون از منزل هم استفاده کرد. با استفاده از اگزاست فن می‌توان تمامی محیط‌ های بسته از انبارهای بزرگ ذخیره‌سازی مواد تا فروشگاه‌ها را می‌توان تهویه کرد.

آیا از نحوه ی کارکرد فیلتر باکس اطلاعی دارید ؟

علاوه بر این، از اگزاست فن‌ها می‌توان در محیط‌ هایی مانند آزمایشگاه‌های علمی استفاده کرد تا مواد به‌طور بالقوه خطرناک را از اطراف افرادی که در آنجا کار می‌کنند، دور سازد.

به‌طور مشابه، اگزاست فن‌ها برای مواردی مانند تهویه اتاق‌های عمل و از بین بردن گازهای بی‌هوش کننده می‌توان استفاده کرد و رستوران‌ها نیز می‌توانند با استفاده از اگزاست فن‌های سنگین هوای آشپزخانه خود را پاک نگه دارند.