هواكش بی صدا چیست؟ هنگامي که در کاربرد يک تهويه مطبوع احتياج به سيستم کانال باشد ، فن هاي لوله محوري ، برد محوري و يا سانتريفوژ را مي توان مورد استفاده قرار داد.

هواكش بی صدا چیست؟

اما بهترین انتخاب همواره انتخاب هواكش بی صدا می باشد .

هواكش بی صدا چیست؟

در مواردي که سيستم کانال وجود نداشته و مقاومت کمي در مقابل جريان هوا وجود دارد ، فن پروانه اي مي تواند به کار برده شود.

در عين حال هنگامي که تجهيزات آماده نصب براي کاربردهايي که احتياج به شبکه کانال ندارند مورد استفاده قرار مي گيرند اغلب فن سانتريفوژ بکار برده ميشود .

هواکش سانتريفوژ به دليل بي صدا بودن و عملکرد مناسبش در فشارهاي بالا، در بيشتر کاربردهاي تهويه مطبوع بمنظور فراهم نمودن شرايط آسان بکار برده مي شود .

علاوه بر اين دهانه ورودي فن سانتريفوژ را ميتوان به وسائلي که سطح مقطع بزرگ دارند وصل کرد، در حالي که دهانه تخليه آن را مي توان به کانال هاي نسبتا کوچک متصل نمود.

 

سایلنسر(صدا خفه کن) و نحوه عملکردش

سایلنسر(صدا خفه کن)

سایلنسر کانالی وسیله ای برای جذب صوت در سیستم های انتقال هوا می باشد .

این تجهیزات بر حسب ظاهر  به دو نوع چهار گوش و گرد تقسیم بندی می شوند .

از نظر کارکرد نیز به دو نوع صدا گیرهای کانالی و صدا گیرهای اگزاست و بخار تقسیم می شوند .

برای طراحی این وسیله به اطلاعات اولیه ای از قبیل دبی هوای عبوری ، سطح مقطع صدای تولیده اصلی در فرکانس های مختلف ( 5000 الی 8000 هرتز ) و اشکال کانال اصلی و همچنین محدودیت های فضای محل نصب شرایط آب و هوایی نیاز می باشد .

به طول معمول صداگیر از یک بدنه اصلی که عموما از جنس ورق گالوانیزه است تشکیل می شود .

داخل این بدنه اصلی پره ها ( بفل های جذب صوت) نصب می شود .

خود این بفل از اجزای مختلفی تشکیل می شود .

مانند ورق پر فوریت از جنس گالوانیزه یا آلومینیوم در دو قسمت هر پره قاب اصلی دور تا دور هر چره که معمولا گالوانیزه است وی می تواند آلومینیومی هم باشد .

داخل این باکس پره از عایق پشم سنگ که جاذب صوتی مناسب است و از نظر زیست محیطی نیز مناسب  بوده و تحمل دما و رطوبت بالاتری دارد قرار می گیرد .

فیلتر باکس چیست ؟ و چه کاربرد هایی دارد ؟

به دلیل اینکه این عایق داخلی از الیاف بسیار ریزی تشکیل شده است با رزین مخصوص به هم چسبانده شده اند ، برای جلوگیری از هر گونه خطر جدا شدن و انتشار این ذرات و پخش شدن در هوا ، از یک لایه روکش پارچه ای متراکم و نسوز ، برای پوشاندن این عایق استفاده می شود .

مزیت این پارچه این است که ضمن اینکه تحمل دمای عایق را بالاتر می برد .

از پخش ذرات ریز از روی عایق در اثر سرعت هوا جلوگیری می کند ، و در این میان بر خاصیت جذب صوت عایق نیز تاثیر منفی نمی گذارد .

بفل ها یا پره های صدا گیر به شکل مستطیلی با ضخامت های 6 – 10 – 20 و یا 30 سانتی متر ساخته می شوند فواصل این پره ها به طراحی و سطح صدای موجود و دبی هوای عبوری و همچنین سایز کانا اصلی مربوط می باشد.

برای قرارگیری این بفل ها در فواصل معین یک سری ویل های راهنما در کسف و سقف و بدونه ( در داخل قال ) نصب می شوند و بفل ها در میان این ریل ها قرار می گیرند .

هواکش سایلنسر

از مهمترین منابع صدا و نویز در ساختمان ها و صنایع می توان به فن ها اشاره کرد.

بطورکلی دو نوع فن در صنایع کاربرد دارد که شامل فن های محوری و فن های گریز از مرکز می باشد.

مهمترین علل آلودگی صوتی مکانیکی (غیر آیرودینامیکی) عدم بالانس فن و یاتاقان صدای موتور و رزونانس ساختاری است. برای کاهش نویز فن می توان از سایلنسرهای جذبی و واکنشی در ورودی و خروجی فن استفاده کرد که این به نوع فن و شرایط عملکردی آن بستگی دارد.

نصب فن های صنعتی، کوچک یا بزرگ ، سر و صدا و نویز تولید می کند.

این سر و صدای فن یکی از غالب ترین منابع سر و صدا در یک کارخانه صنعتی است.

مقدار و شدت سر و صدا بسته به اندازه فن ، قدرت اسب بخار ، جریان هوا ، نوع و تعداد تیغه ، فشار استاتیک ، سرعت چرخش ، و غیره متفاوت است.

فن ها به طور معمول حجم زیادی از هوا را در فشار استاتیک نسبتا پایینی (معمولا اندازه گیری شده برحسب اینچ آب) ایجاد می کنند.

عمل چرخش پره یک طیف نویز پهن باند تولید می کند با این حال ، سر و صدا در محدوده فرکانس میانه تا بالا است که بلندتر شنیده می شود و نیاز است که کنترل سر و صدا صورت پذیرد.

به طور کلی ، سایلنسرها در ورودی و تخلیه تاسیسات فن برای رفع سر و صدای هوا استفاده می شود.

سایلنسرهای فن معمولا به طراحی نوع جذب نیاز دارند چون آنها به خوبی برای تضعیف و میرایی بهتر در محدوده فرکانس متوسط تا بال (۵۰0۰-۸۰۰۰ هرتز) شناخته شده اند.

اثر مواد جاذب به تدریج در فرکانس های بالاتر و پایین تر از این محدوده کاهش می یابد.

کنترل نویز بوسیله جذب به دست می آید.

انرژی آکوستیک منتشره از طریق سایلنسر به طور موثر در مواد جذب فیبری جذب می شود و به انرژی گرمایی تبدیل می شود.