امروزه محققان و فعالان این حوزه با انجام آزمایش ها، دما و رطوبت مورد نیاز هوای گلخانه را با دقت و با استفاده از تجهیزات و روش های مورد استفاده تا بیشترین بازده و کیفیت مناسب را در این خصوص به دست آورند.

محققان به این نتیجه رسیده اند که یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در بازده مناسب ، تهویه مناسب هوا گلخانه است.

هدف از سیستم فن گلخانه ای ایجاد یک توده پایدار از هوا است که از طریق فن ها به آرامی در حال حرکت باشد.

در این مقاله قصد داریم به سوالاتی مانند فن گلخانه ای چیست؟ کاربرد و مزایا فن گلخانه؟ پاسخ دهیم و اطلاعات کافی در این رابطه را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین جهت کسب اطلاعات درباره هواکش صنعتی میتوانید از این بخش وارد شوید.

آشنایی با فن گلخانه ای

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از فن گلخانه ای، کاهش رطوبت گلخانه تا حد ممکن می باشد.

علاوه بر این مورد، از فن گلخانه ای جهت عبور و گردش هوا در مرغداری ها نیز استفاده می شود.

تجهیزات فن گلخانه ای هم به عنوان مبرد و برای خنک‌تر کردن هوای محیط‌های گلخانه ای، و نیز برای تهویۀ مرغداری‌ها استفاده می‌شود. این سیستم تهویه دارای فن اصلی و مه پاش است.

مزایای استفاده از هواکش مرغداری چیست ؟

برای آن که محیط گلخانه همواره مطبوع باشد عوامل مختلفی باید بررسی و رعایت شود.

یکی از مهم ترین این فاکتورها و عوامل این است که از یک فن گلخانه ای مناسب استفاده شود. انتخاب فن گلخانه ای به قدری مهم می باشد که ممکن است با انتخاب و خرید یک فن گلخانه ای نامناسب، تمام محصولات شما از بین برود. به همین موجب شما باید با کاربردهای فن گلخانه ای نیز آشنایی داشته باشید.

کاربردها و ضرورت استفاده از فن گلخانه ای

کاربردها و ضرورت استفاده از فن گلخانه ای

همان طور که به این نکته در قبل تر اشاره شد، یکی از مهم ترین تجهیزات و موارد برای شاداب ماندن و سالم ماندن محصولات، فن گلخانه ای می باشد.

در ادامه قصد بررسی ضرورت و کاربردهای فن گلخانه ای را داریم. و همچنین جهت کسب اطلاعات درمورد فن سانتریفیوژ از این قسمت مراجعه کنید.

1-کنترل هوای گلخانه توسط فن گلخانه ای

فن گلخانه ای موجب کنترل دما محیط می شود و شرایط بسیار مناسب و ایده آلی را برای گیاهان و محصولات موجود در گلخانه به وجود می آورد.

با افزایش یا کاهش دمای داخل گلخانه، فن با افزایش یا کاهش دبی ورودی و خروجی هوا با این ناهنجاری مقابله کرده و شرایط را به حالت قبل از بحران برگرداند.

2-کنترل میزان گردش هوا توسط فن گلخانه ای

یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای فن گلخانه این است که موجب گردش هوا در محیط گلخانه می شود و به همین علت، شادابی و طراوت گیاه حفظ می شود و در نتیجه مانع از پژمردگی و یا پلاسیدگی گیاهان می شوند.

3-جلوگیری از آفت زدگی

یکی از مهم ترین کاربردهای فن گلخانه ای که بسیاری از مردم از آن بی خبر هستند، جلوگیری از آفت زدگی توسط فن های گلخانه ای می باشد.

در صورت نبود فن گلخانه ای یک محیط عالی و مناسب برای حضور و رشد آفت و تولید مثل آن ها فراهم می شود و در نتیجه آسیب های جدی به گیاهان و محصولات شما وارد می شود.

البته برخی افراد برای جلوگیری از آفت زدگی از سم پاشی استفاده می کنند اما باید گفت که ممکن است با سم پاشی گیاهان شما آلوده به مواد شیمیایی می شوند و همین مورد باعث بی کیفیت شدن محصولات شما می شود.

4-افزایش میزان گرده افشانی

افزایش میزان گرده افشانی

یکی از مهم ترین ویژگی ها و کاربردهای فن گلخانه ای، افزایش میزان گرده افشانی می باشد.

همان طور که می دانید، در طبیعت و فضای باز جریان هوا و باد باعث گرد افشانی می شود. اما در داخل گلخانه به علت داشتن فضای بسته، چنین شرایطی برای گیاهان فراهم نمی باشد و فن گلخانه ای در این میان وطیفه مهم گرده افشانی را بر عهده دارد.

فن گلخانه ای با ایجاد جریانهای مصنوعی هوایی در داخل گلخانه شرایط محیطی را برای جابجایی گرده ها فراهم کرده و به اصطلاح باعث تخم گذاری گیاه می شود. البته بهتر است بدانید که بسته به شرایط و نوع گیاه می توان به صورت دستی نیز اقدام به گرد افشانی کرد.

5-تنظیم رطوبت داخل گلخانه

تنظیم رطوبت داخل گلخانه

البته این مورد در گیاهان مختلف متفاوت است. برای مثال گیاه کاکتوس نیاز به رطوبت بالایی ندارد.

یکی از کاربردهای فن گلخانه ای کنترل بخش اعظم این رطوبت است که اگر این فن ها به درستی کار نکنند باعث ازدیاد یا کمبود رطوبت موجود در هوای گلخانه می شود که هر دو آنها مضر هستند. از عواقب افزایش یا کاهش رطوبت در هوای گلخانه می توانیم به مواردی مانند کاهش رشد گیاهان، افزایش بیماری ها، وجود کندانسیون، خشک شدن گیاه، لقاح ناقص و ریزش شکوفه ها اشاره کنیم.

 

جهت ساخت و خرید انواع فن میتوانید به سایت صنایع تهویه رنجبر مراجعه کنید.