همان طور که تمام افراد می دانند، یکی از سریعترین و مطمئن ترین راه ها برای گردش هوا در محیط های بسته، استفاده از انواع فن ها می باشد.بسته به محیطی که قصد خرید فن برای ایجاد گردش در آن را دارید، می توانید فن ها را در ابعاد مختلف خریداری نمایید.

یکی از انواع فن که دارای استفاده زیادی است و از کاربرد و کارکرد مناسبی نیز برخوردار می باشد، اگزوز فن است.

اگر قصد داریم اطلاعات بیشتری در رابطه با اگزوز فن کسب کنید، کافی است که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اگزوز فن چیست؟

اگزوز فن

اگزوز فن نوعی دستگاه تهویه هوا می باشد که در محیط های خانگی با مساحت های کوچک دارای استفاده و کاربرد بسیار زیادی است.

از اگزوز فن به جهت مکش هوای مرطوب، بدبو و یا گرم استفاده می شود.

معمولا اگزوز فن را داخل حمام یا توالت ها نصب می کنند تا با مکش و خارج کردن هوا، فضای کافی برای ورود هوای پاکیزه را آماده کند.

استفاده از هواکش در هر مکان بسته الزامی است چون وقتی هوا مدتی در یک مکان بسته محبوس می شود و امکان تهویه وجود ندارد هوا سنگین می ‌شود و تحمل آن فضا برای افرادی که داخل آن هستند بسیار سخت و دشوار می شود.

آیا از کاربرد های هواکش صنعتی مطلع هستید؟ جهت سفارش هواکش صنعتی کلیک کنید.

باید گفت که فن ها معمولا به دو نوع در بازار موجود هستند؛ مکنده و دمنده از انواع فن ها هستند.

احتمالا شما این اگزوز فن ها را در محیط هایی مانند آشپزخانه ها یا سرویس های بهداشتی مشاهده کرده اید.

اگزوز فن هایی که در محیط های خانه مورد استفاده قرار می گیرند، از ساده ترین مدل های اگزوز فن موجود در بازار هستند.

البته اگزوز فن های صنعتی هم در بازار وجود دارد که طبیعتا باید قدرت توان موتور آن ها از قدرت توان موتور اگزوز فن های خانگی بسیار بالا تر باشد تا بتواند هوای محیط های صنعتی مثل کارخانه یا کارگاه های بزرگ را تهویه کند و سپس پس از انجام عمل تهویه و فیلتراسیون به داخل محیط برگرداند.

اگزوز فن چطور کار می کند؟

اگزوز فن

فضاهایی مانند آشپزخانه، توالت، حمام و سونا دارای رطوبت بسیار زیادی هستند و در برخی مواقع مشکل بو نامطبوع نیز به وجود می آید.

بخار ناشی از پخت و پز غذا، جوشیدن آب، خشک کردن لباس در لباسشویی و… می تواند تاثیر زیاد و چشمگیری در رطوبت منزل شما داشته باشد. در کنار رطوبتی که خودتان حس می کنید، این رطوبت اضافی معمولاً‌ به سمت گوشه‌ی دیوارها و سقف می رود و باعث آسیب دیدن آنها و چیزی می شود که به آن رطوبت‌زدگی می گوییم. تمام این مسائل یک راه حل بسیار ساده دارند: استفاده از اگزوزفن‎!

همان طور که به آن اشاره شد، کارکرد اصلی اگزوز فن مکش هوا (هوای مرطوب، گرم، و یا بد بو ) در مکان های کوچک است تا فضای کافی برای وارد شدن هوای تمیز ایجاد شود.

نکته حائز اهمیت آن است که این دستگاه خودش به تنهایی هوای تمیز را وارد محیط نمی کند، بلکه صرفاً هوای محیط را به سمت بیرون مکش می کند. اختلاف فشار ایجاد شده باعث می شود تا هوای تمیز از بخش های دیگر (درب، پنجره و …) وارد محیط شود. از آنجایی که بیشترین میزان تولید بخار و رطوبت در مکان هایی مثل حمام، توالت و آشپزخانه ها است، از اگزوز فن در این مکان ها بیشتر استفاده می شود. البته انواع مختلفی از اگزوزفن وجود دارد.

اگزاست فن چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع اگزوز فن های داخلی و خارجی

اگزوز فن ها دارای دو نوع داخلی و خارجی می باشند و کسانی که قصد خرید اگزوز فن را دارند، باید با توجه به محیط مد نظر، اگزوز فن های داخلی یا خارجی را خریداری نمایند.

یکی از نکاتی که در اگزوز فن های داخلی و خارجی مهم است این است که باید شرکت و برند اگزوز فن خریداری شده گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

مزایا استفاده از اگزوز فن

  •     راهی بسیار موثر و کارآمد در جهت کاهش رطوبت فضاهایی مانند توالت، حمام و آشپزخانه.
  •     دستگاه تهویه هوا ارزان قیمت و مقرون به صرفه.
  •     استفاده از آن در نواحی مرطوب بسیار مناسب است.
  •     اگزوز فن‎ را در مکان هایی که حتی امکان نصب پنجره در آن ها وجود ندارد هم می توان نصب کرد. بنابراین می تواند نوعی جایگزین برای پنجره باشد.