هواکش تخلیه دود با کارایی فوق العاده‌ای که دارد، می‌تواند باعث افزایش امنیت ساختمان و جان انسانها شود. این دستگاه‌ها می‌توانند دودهایی با حجم زیاد را در مدت زمان کم از ساختمان خارج و هوای تازه را با آن جایگزین کنند.

این موارد فقط بخشی از ویژگی‌های کاربردی فن تخلیه دود بود. در ادامه قصد داریم تا شما را بیشتر با این نوع تهویه هوا آشنا کنیم.

پیشنهاد ما برای آشنایی با هواکش صنعتی اینجا کلیک کنید

 

هواکش تخلیه دود چیست؟

دود و حرارت اگر به مقدار زیاد در یک فضای بسته باقی بماند، می‌تواند در سلامتی افراد مختلف تاثیر منفی بگذارد و برای همین باید همه این حرارت و دودها در مدت زمان کم، خارج شوند. فرآیند خارج کردن دود و حرارت از یک فضای بسته، به کمک تجهیزات تهویه هوا انجام می‌شود که هواکش تخلیه دود مخصوص همین کار است.

 

انواع هواکش تخلیه دود

در کل فن تخلیه دود به دو نوع با تزریق مستقیم و با تزریق شبکه‌ای تقسم می‌شود که هر کدام از آنها کارایی‌های مخصوص به خودشان را دارند.

انواع هواکش تخلیه دود

 

1. با تزریق مستقیم

این نوع فن‌ها در ساختمان‌هایی نصب می‌شوند که راه پله‌های آنها ارتباط مستقیم با فضای باز داشته باشد. این فن‌ها برای نصب و فرآیند انتقال دود، نیاز به دو ورودی (یکی در راه پله و یکی در فضای باز) دارند.

این هواکش نسبت به نوع تزریق شبکه‌ای دارای راندمان بیشتری است. بهتر است که فن تخلیه دود با تزریق مستقیم در مکانی نصب شود که در هنگام آتش سوزی، برخورد مستقیم با آتش نداشته باشد. چون در این صورت ممکن مشکلاتی در روند تخلیه دود رخ بدهد و همچنین باعث آسیب رسیدن به خود دستگاه شود.

 

2. با تزریق شبکه‌ای چیست؟

این نوع هواکش در مقایسه با هواکش تخلیه دود با تزریق مستقیم، دارای قدرت بیشتری است که از کانال کشی‌ها برای جا به جایی هوا استفاده می‌کند.

البته در بعضی از مواقع، ممکن است که شاهد افت فشار هوا باشید و برای اینکه این مشکل پیش نیاید، باید با استفاده از موتورهای قدرتمند، فن تخلیه دود با تزریق شبکه‌ای را تقویت کنید.

این هواکش هم به مانند نوع با تزریق مستقیم، بهتر است برای اینکه به راندمان و قدرت بیشتری برسید، به دور از آتش نصب شود. این فن‌ها در صورت برخورد مستقیم با آتش، می‌توانند دچار مشکلات گوناگونی شوند.

 

دلایل استفاده از هواکش تخلیه دود

بسیاری از افراد مختلف، نصب یک فن تخلیه دود را جزو هزینه‌های اضافی می‌دانند و به اهمیت آن دقت نمی‌کنند. این در صورتی است که هواکش تخلیه دود می‌تواند باعث امنیت ساختمان و جان انسانها در برابر آتش سوزی شود.

در ادامه چند نمونه از دلایل استفاده از فن تخلیه دود را برای شما معرفی می‌کنیم تا با اهمیت این نوع تهویه هوا آشنا شوید.

 

1. وارد کردن هوای تازه

یکی از موارد استفاده هواکش تخلیه دود، در برج و ساختمانهایی با تعداد طبقات بالاست. اگر به طراحی راه پله ساختمانها و برج‌ها دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که هیچ روزنه‌ای وجود ندارد که بخواهد هوای تازه را به داخل هدایت کند که می‌تواند باعث افزایش دما در راه پله‌ها شود.

همچنین افراد مختلف هم در صورت استفاده مکرر از این راه پله‌ها، بدن آنها دچار کمبود اکسیژن می‌شود.

پس وجود یک فن تخلیه دود در این نوع ساختمانها و برج‌ها می‌تواند به کاهش دما و جا به جایی اکسیژن با دی اکسید کربن کمک کند.

 

2. امنیت در برابر آتش سوزی

مونوکسید کربن یکی از سمی‌ترین دودهایی است که در اثر آتش سوزی به وجود می‌آید؛ مسمومیت در اثر تنفس مونوکسید کربن، توانسته تعداد زیادی از مرگ و میرهای زمان آتش سوزی را به خودش اختصاص دهد.

این دودها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را به مرور زمان کم کند و بر روی هوشیاری مغز هم تاثیر منفی بگذارد؛ حالا در فضای بسته که هیچ روزنه‌ای هم وجود ندارد و دودهای مونوکسید کربن هم در حال اشغال کردن فضا هستند، چه راهکاری بهتر از هواکش تخلیه دود وجود دارد؟

همانطور که در بالاتر هم گفتیم، اصلی‌ترین کاربرد استفاده از فن تخلیه دود برای افزایش امنیت ساختمان و جان انسانها در برابر آتش سوزی است. فن تخلیه دود نمی‌تواند باعث خاموش شدن صد در صدی آتش شود؛ ولی می‌تواند تا مونوکسید کربن را به بیرون هدایت و اکسیژن را جایگزنش کند.

همین موضوع باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن توسط مونوکسید کربن به تحلیل نرود و زمان بیشتری برای پیدا کردن یک راه فرار داشته باشند و همچنین راه پله‌ها را به مکانی امن در زمان آتش سوزی تبدیل می‌کنند.

 

از فن تخلیه دود در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

همانطور که در بالا گفتیم، هواکش تخلیه دود به دو دلیل وارد کردن هوای تازه و افزایش امنیت در برابر آتش سوزی نصب می‌شود. برای همین اولویت با مکان‌هایی است که بیشتر از بقیه با مشکلاتی مثل هوای تازه و احتمال آتش سوزی سر و کار دارند.

در کل مکان‌هایی که نصب فن تخلیه دود جزو مراحل ضروری آن به شمار می‌روند به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  •       استادیوم و انواع سالن‌های ورزشی
  •       مراکز درمانی
  •       ساختمان و برج‌های با تعداد طبقات بالا
  •       مراکز آموزشی
  •       مراکز خرید بزرگ
  •       مراکز اقامتی

 

جمع بندی

اگر شما صاحب یکی از مکانهای بالا هستید، به هیچ وجه اهمیت هواکش تخلیه دود را فراموش نکنید. این فن‌ها می‌توانند ساختمان شما را در برابر آتش سوزی مقاوم‌تر کنند و مهم‌تر از آن، می‌توانند برای افزایش امنیت جان انسانها در برابر آتش سوزی مفید واقع شوند.