هواکش مرغداری یکی از انواع هواکش های صنعتی است که در مرغداری ها به کار می رود.

هواکش جزو اساسی ترین وسیله هایی است که در بیشتر موارد در فضای منزل و محیط های کاری استفاده می شود. اساس کار هواکش صنعتی دفع بوی نامطبوع بوده و جریان هوای نامناسب را از فضایی که افراد هستند خارج میکند.

یکی دیگر از وظایف هواکش ها متعادل نگه داشتن هوای محیط است تا فرصت رشد به باکتری ها داده نشود. وجود جریان هوای آلوده و بوی نامطبوع در محیط کار و منزل تا بر خلق و خوی افراد تاثیرگذار است و استفاده از هواکش امری ضروری است.

انواع هواکش مرغداری

فن های 140 سانتی متری عرضه شده در دارای 4 مدل میباشند که تفاوت عمده ی آن ها در جنس پره های فن می باشد .

1- فن مرغداری طولی

فن مرغداری طولی

این نوع فن برای تهویه طبیعی استفاده می شود ، این هواکش ها در قسمت طولی دیواره سالن مرغداری و مخالف جهت وزش باد و در فاصله یک متری تا زمین نصب می شود.

نکته مهم استفاده از این فن ها این است که در صورتی دارای عملکرد مطلوبی خواهد بود که عرض سالن مرغداری استاندارد باشد یعنی به ازای هر فن ، یک دریچه نیز در فاصله 60 متری، برای داخل کردن هوا و در دیوار روبرویی در نظر گرفته شده باشد .

2- هواکش عرضی

هواکش عرضی همانطور که از اسمش پیداست در عرض یک سالن استفاده می شود و سالن هایی با 12‌متر عرض بهترین حالت جهت ایجاد سیستم تهویه عرضی را دارند.

این سیستم در شرایط آب و هوایی گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سیستم تهویه عرضی هوای ورودی از دیوار کناری که به سقف  نزدیک است طراحی می‌شود و فن ها در دیوار های جانبی در جهت مخالف قرار‌ می‌گیرند.

توجه کنید که سایز دریچه ‌های ورودی هوا نقش مهمی در نحوه جریان هوا در سالن را داراست و اگر فن ‌ها بزرگتر از حد نیاز باشند ممکن است هوا مستقیماً از دریچه ‌های ورودی به طرف فن ‌ها کشیده شده و تهویه مناسب انجام نگیرد

3- هواکش سقفی برای مرغداری

هواکش سقفی برای مرغداری

این مدل از هواکش در سقف سالن های مرغداری تعبیه می‌شوند که معمولاً برای مناطقی که دارای آب و هوای بسیار گرم یا بسیار سرد هستند مناسب می‌باشد.

ساز و کار این هواکش به این شکل است که هوای گرم را به سمت بالا و به طرف سقف  منتقل میکند که فرآیند ایجاد این هوای گرم شامل هزینه هنگفتی است.

کارکرد فن سانتریفیوژ به چه صورت است ؟

انتخاب هواکش براي سيستم تهويه تونلی در سالن مرغداری

در هنگام خريد هواكش براي سالن هاي پرورش جوجه گوشتی يا در زمان تعويض آنها بايد توجه داشت که شما در حال خريد ( جريان هوا ) هستيد به همین علت باید به عوامل مختلفی از جمله ظرفیت

هواکش انتخابی ، هزینه اولیه (خرید و نصب)، هزينه کارکرد ، ميزان دوام و قابل اعتماد بودن ، ضمانت نامه و نگهداري آسان دقت کنید

 ظرفيت هواکش هاي مورد نياز شمار چقدر بايد باشد ؟

 ظرفيت هواکش هاي مورد نياز شمار چقدر بايد باشد ؟

در سيستم تونلی اين ظرفيت بايد حداقل در هر دقيقه توانايی تعويض کامل هوای سالن را داشته باشد.

اين سرعت بالای جريان هوا موجب کاهش اثرات گرما و اگر دمای محیط خنک باشد تاثیر مثبتی بر روی جوجه ها خواهد داشت. چنانچه هواکش ها فاقد توانايي لازم باشند عملکرد جوجه ها کاهش مي يابد .

 

روش ساده محاسبه تعداد هواکش مرغداری

تعداد هواکش از تقسیم سرعت جریان هوا (که باید 120 متر بر دقیقه باشد) در یک دقیقه، ضربدر سطح مقطع سالن به متر مربع، تقسیم بر قدرت یک هواکش (متر مکعب هوا در دقیقه) به دست می آید.

مثلا در سالنی با ارتفاع 4 و عرض 8، سطح مقطع می شود 32 متر مربع.در 120 ضرب می کنیم می شود 3840 که اگر بخواهیم هواکش 120 سانتی بگذاریم بر 600 تقسیم می کنیم که می شود 6.4 هواکش.

زمان بندی هواکش های مرغداری

انواع سیستم های تهویه و اجزای آنها سیستم تهویه مکانیکی از 4 جزء عمده تشکیل شده است: فنها – پنجره ها – هیتر ها و کنترل و تنظیم.

بدنه باکیفیت

بدنه باکیفیت

این فن ها چون در مرغداری که یک محیط مرطوب است جنس بدنه و خطر زنگ زدگی از جمله موارد مهمی است که باید قبل از خریداری به آن توجه شود.

بدنه فن باید 100% از جنس گالوانیزه با ضخامت 1 میلی متر در نظر گرفته شود که در شرایط مختلف مثل رطوبت بالا و حضور گاز آمونیاک به هیچ عنوان دچار واکنش یا تغییر حالت نمی شود.

قاب هواکش مرغداری

بدنه یا قاب این هواکش ها از جنس ورق با ضخامت بوده و به دلیل مونتاژ با پرچ های پرسی آهنی دارای استحکام بسیار زیادی می باشد. برشکاری و پرسکاری ورق ها همگی توسط نرم افزار پرسکاری با دقت زیاد انجام می شود و به همین علت میتوان به آسانی  قطعات یدکی را جایگزین کرد

بررسی نوع پروانه و فن

فن بکار رفته در این هواکش مرغداری از نوع آکسیال می باشد که دارای 5 پره از جنس پلیمر پروپیلن با الیاف تقویت شده است.

این محصول به گونه  ای طراحی شده است که در استفاده طولانی مدت به هیچ عنوان تحت فشار قرار نگیرد و خراب نشود.

توری های محافظ

در هواکش های مرغداری ، توری های محافظ استاندار با روکش گالوانیزه فن برای محافظت از فن و ایمنی تعبیه شده است.

علاوه بر این سیستم این هواکش ها به گونه ای ساخته شده است که پروانه را از گزند رطوبت و آمونیاک در امان نگه می دارد.

دارای موتور قدرتمند

دارای موتور قدرتمند

هواکش مرغداری باید مجهز به موتوری با قدرت بالا باشد ویژگی های مهم و تاثیرگذاری که موتور هواکش مرغداری باید داشته باشد عبارت است از : استانداردهای رعایت شده در مونتاژ ، راحتی گریس کاری یاتاقان ، پروانه بالانس شده ، توان بالا موتور

مجهز به دمپر اتوماتیک

گروه صنعتی هواکش رنجبر از درجه یک ترین قطعات در فن آکسیال بکارگیری کرده است. از جمله مهمترین این قطعات می توان به دمپر اتوماتیک اشاره کرد.

دمپر اتوماتیک به شکل کرکره ای بوده و هنگام روشن شدن موتور فن از هم باز می شود و امکان جا به جایی هوا را ایجاد میکند . بعد از اتمام کار و خاموش شدن موتور مجدداً دمپر به شکل کرکره ای بسته می شود و  از ورود هوا جلوگیری می کند.

خرید فن صنعتی و هواکش مرغداری

پیشنهاد می کنیم برای مشاهده و خرید جدیدترین و بهترین مدل های هواکش و فن برای محیط خانه و محل کار به فروشگاه هواکش رنجبر مراجعه کنید با خرید از این سایت علاوه بر بهره مندی از قیمت ارزان، اصالت و کیفیت فن و هواکش خریداری شده شما تضمین خواهد شد. ضمن اینکه محصول مورد نظر شما در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما ارسال می شود.