هواکش صنعتی انواع مختلفی دارد که فن صنعتی دور بالا یکی از مهم ترین نوع آن می باشد که از تجهیزات پرقدرت در محیط های صنعتی به شمار می آید؛ زیرا که با وجود تعداد زیاد پرسنل، وجود دستگاه های صنعتی و بزرگ و وارد شدن گازها و آلاینده ها به محیط، اکسیژن موجود در محیط کاسته می شود و برای بهبود راندمان کاری در تمام بخش ها قطعا به یک فن صنعتی دور بالا نیاز می شود.

به دلیل اهمیت این نوع از فن ها در محیط های صنعتی و دیگر محیط ها، قصد داریم اطلاعات کامل تری در رابطه با فن صنعتی دور بالا در اختیار شما قرار دهیم؛ امیدواریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دلایل ضرورت استفاده از فن صنعتی دور بالا

فن دور بالا بی صدا یا همان فن صنعتی دور بالا، یک دستگاه مهمی در محیط های کاری و صنعتی بزرگ مانند سوله ها، کارخانه‌ ها، گلخانه‌ ها، سالن‌ های صنعتی، باشگاه ها، مراکز بزرگ و … به شمار می آید.

از آنجایی که برای افزایش راندمان کاری و تنفس بهتر به چرخش هوا نیاز است تا اکسیژن مورد نیاز تامین و هوای مطلوبی ایجاد شود؛ وجود دستگاه های که بتواند حجم بالایی از هوای محبوس شده را به چرخش درآورد و هوا را پاکیزه کند نیاز می شود.

دلایل ضرورت استفاده از فن صنعتی دور بالا

انواع فن صنعتی دور بالا

این فن ها از لحاظ ساختار و نوع فن به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • فن صنعتی سانتریفیوژ CENTRIFUGAL FAN
  • فن صنعتی محوری AXIAL FAN

این دو نوع از فن های صنعتی دور بالا در نوع عملکرد، طراحی و همچنین جهت جریان هوا با هم دارای تفاوت های می باشند و هر کدام آن ها دارای مزیت های و معایبی می باشند و عملکرد خاص خود را دارند.

فن صنعتی سانتریفیوژ CENTRIFUGAL FAN چیست؟

 اگر بخواهیم در رابطه با طراحی این فن ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم باید گفت که این فن ها از یک محور و تعدادی تیغه که به صورت شعاعی در یک محفظه ی حلزونی مانند تعبیه شده اند تشکیل شده است.

 این نوع فن صنعتی، هوا را در جهت عمود بر چرخش پروانه‌ ها هدایت می‌ کند. بیشترین مصرف فن‌ های صنعتی سانتریفیوژ در سیستم‌ های کانالی به همراه فشار بالا می باشد.

 در واقع این فن‌ های قادر به غلبه کردن افت فشار استاتیک بالا در سیستم های کانال کشی شده می باشند.

فن صنعتی سانتریفیوژ CENTRIFUGAL FAN

کاربرد فن صنعتی سانتریفیوژ 

اغلب از فن های صنعتی دمنده و مکنده سانتریفیوژ دور بالا در محیط هایی استفاده می شود که دارای هوای ناخالص، آلوده و کثیف می باشند. 

 فن سانتریفیوژ در محیط هایی که دارای دمای بالا هستند نیز استفاده می شود.

به طور کلی کاربرد فن های صنعتی سانتریفیوژ به شرح زیر می باشد:

  • سوله های پرورش دام، طیور، قارچ و …
  • آشپزخانه های صنعتی
  • کارگاه های صنعتی
  • بیمارستان ها
  • کارخانه های بزرگ و صنعتی
  • سالن های اجتماع مانند مراکز، سینما و …

فن صنعتی محوری AXIAL FAN ( فن صنعتی آکسیال) چیست؟

یکی دیگر از انواع فن صنعتی دور بالا، فن صنعتی آکسیال می باشد.

دلیل نام گذاری این فن ها به دلیل وجود پره های محوری می باشد که در جهت جریان هوا به چرخش در می آیند.

مکانیزم کار فن آکسیال به نحو می باشد که هوا در جهت محور و موازی با آن به داخل فن این دستگاه کشیده شده و در همان جهت نیز به خارج از محیط هدایت می‌ شود. 

این فن ها زمانی که حجم هوا بسیار بالا و فشار پایین است استفاده  و راندمان بالایی دارد.

فن صنعتی محوری AXIAL FAN ( فن صنعتی آکسیال)

قیمت فن صنعتی دور بالا

فن های صنعتی دور بالا به این دلیل که دارای راندمان بالایی هستند و از لحاظ قیمت شاسی و پروانه نیز نسب به مدل های دیگر از قیمت بیشتری برخوردار می باشند.

با این حال به علت قیمت پایین تر موتور های 3000 دور به نسبت موتور های کم دور تر، قیمت فن صنعتی دور بالا به نسبت سایر مدل ها تفاوت چندانی پیدا نمی کند.