به طور کلی هواکش صنعتی دور بالا، از آن دسته فن هایی است که می تواند با ایجاد چندین دور در دقیقه مقدار زیادی هوا را جابجا کند. بنابراین در مناطق صنعتی بزرگ که حجم هوا زیاد است استفاده از آنها ضروری تلقی میشود.

تاریخچه فن صنعتی دور بالا

نخستین بار در سال 1556 مردی به نام جورج پاور در کتاب خود از کلمه فن سانتریفیوژ استفاده کرد. او از آن فن ها برای تهویه هوا معادن استفاده میکرد. در آن دوران استقبالی از اختراع او نشد. تا سال  1815 مورد استقبال مارکس کابانز در انگلستان قرار گرفت و فن سانتریفیوژ را در بریتانیا ساخت و روش استفاده از آن را به عموم یاد داد. در سال 1827، مهندسي به نام Edwin E. Stevens يك فن سانتریفیوژ براي تامين هواي ديگ های بخار ابداع كرد. به طور مشابه، در سال 1832، یک مهندس سوئدی-آمریکایی به نام جان اریکسون یک  فن دمنده برای کشتی ها ساخت. از آن زمان استفاده از فن های سانتریفیوژ رایج تر شد. در همان سال، مهندس روسی الکساندر سابلوکوف از فن های گریز از مرکز در صنایع مختلف استفاده کرد مثل: معدن، تولید شکر، حمل و نقل و غیره. سرانجام، در سال 1862، یک مهندس فرانسوی به نام توفیل گیبال، فن های گریز از مرکز با دندانه های منحنی، بهتر از فن های قبلی و در معادن بلژیک استفاده کرد. بعدها انگلیسی ها هم از هواکش صنعتی دور بالا در صنعت خودشان استفاده کردند.

انواع هواکش صنعتی دور بالا

هواکش صنعتی دور بالا به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

 1.فن سانتریفیوژ CENTRIFUGAL FAN 

 2. فن محوری AXIAL FAN

تفاوت  این دو در نحوه عبور گاز ایجاد می شود. فن سانتریفیوژ ابتدا هوای برف را وارد دندانه های دمنده می کند و نیروی گریز از مرکز در هوا ایجاد می کند و سپس لبه های فن را جدا می کند. هوا پس از ورود به فن سانتریفیوژ ابتدا به سطح دندان ها برخورد می کند و سپس انرژی جنبشی دریافت می کند در حالی که به دندان های فن منتقل می شود. در همین حال، فشار فن الکتریکی با استفاده از رابطه بین انرژی جنبشی و فشار افزایش می یابد. داشتن فن های گریز از مرکز به دلیل تجهیزات بالا که معمولا در دمای بالا و راندمان بالا استفاده می شود بهترین انتخاب برای انتقال آلاینده ها است. 

در فن های آکسیال یا محوری فرآیند هواگیری و خروج هوا از فن عبور می کند و به همین دلیل این نوع از هواکش صنعتی دور بالا به این نام خوانده می شود. پس از تامین هوا، فن محوری هوا را از طریق دندان ها فشرده می کند و ساختار بال مانندی را تشکیل می دهد. در برخی کاربردها می توان از فن های محوری برای جایگزینی فن های سانتریفیوژ استفاده کرد، اما به طور کلی از فن های محوری برای کاربردهایی استفاده می شود که نیاز به هوای تمیز، پرفشار و کم فشار دارند.

فن های محوری از نظر حجم کوچکتر و سبک تر از فن های سانتریفیوژ هستند، اما محبوبیت بیشتری نسبت به فن های سانتریفیوژ دارند زیرا برای سرعت بالا به چنین فن هایی نیاز دارند.

تفاوت فن خانگی با فن صنعتی دور بالا

فن های صنعتی با سرعت بالا از همه لحاظ بالاتر از فن های خانگی هستند. به عنوان مثال، قدرت و ظرفیت فن های پرسرعت بیشتر از فن های داخلی است. این به این دلیل است که اندازه و طول فن بیشتر از یک لوازم خانگی است. علاوه بر این، قدرت موتورهای فن صنعتی پرسرعت از سایر موتورهای خانگی است. و بستگی به نقش موتور دارد. و به عنوان قلب دستگاه; قوی تره چون سرعت فن زیاد است و می تواند هوای زیادی را جابجا کند. به طور کلی فن صنعتی پرسرعت از آن دسته فن هایی است که می تواند با چرخش چندین دور در دقیقه مقدار زیادی هوا را داخل و خارج کند. به همین دلیل، در بازارهای بزرگ با آب و هوای بزرگ؛ استفاده از آنها ضروری است.

 

جمع بندی:

استفاده از فن صنعتی دور بالا و هواکش صنعتی خانگی و تجاری در حال حاضر غیرقابل انکار میباشد. با این حال، این فن ها نیز کاربرد و کیفیت متفاوتی دارند، بنابراین اگر اطلاعات کافی ندارید، توصیه می کنیم به یک سایت معتبر مانند سایت خرید فن صنعتی دور بالا از صنایع تهیه رنجبر مراجعه کنید. و هواکش صنعتی دور بالا یا هر هواکش و فن صنعتی دیگه مورد نیاز خود را با مشاوره رایگان و از کارشناسان مجرب ما انتخاب و خریداری کنید.