فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ (Centrifugal fan)نوعی سیستم تهویه هوا است و وسیله ای مکانیکی برای حرکت هوا یا سایر گازها با زاویه ای از سیال ورودی است. هواکش سانتریفیوژ غالباً دارای یک محفظه مجاری جهت هدایت هوای خروجی بوده که در یک جهت خاص یا در داخل یک سینک گرما می باشند.

هواکش های سانتریفیوژ از انواع سیستم های تهویه هوا می باشند که بر اساس شرایط و مکان در موقعیت های گوناگون به کار گرفته می شوند.

ظاهر فن سانتریفیوژ به شکل استوانه ای می باشد که تیغه هایی بر روی “پروانه” آن قرار گرفته اند و ساختار داخلی و پره های هواکش سانتریفیوژ به شکلی طراحی شده که هوای با زاویه نود درجه وارد و با همان درجه خارج می شود.

قیمت فن سانتریفیوژ نسبت به فن های محوری بسیار مناسب تر است و دارای ساخت و کارکرد ساده تری نیز می باشند.

توضیحات تکمیلی

فن سانتریفیوژ چیست؟

از فن سانتریفیوژ در حمل و نقل مواد و گاز و سیستم های تهویه ساختمان ها و وسایل نقلیه استفاده می شود.

یکی از مواردی که استفاده از این هواکش های بسیار مناسب است برای فرآیندهای صنعتی و سیستم های کنترل آلودگی هوا می باشد که همواره عملکرد مثبتی داشته است.

فن سانتریفیوژ (فن گریز از مرکز) Fans Centrifugal که تحت عنوان بلوئر نیز شناخته می شود یکی از متداول ترین انواع فن صنعتی می باشد که به طور معمول در محیط هایی با فشار استاتیکی بالا و در فضاهای صنعتی کانال کشی شده به کار گرفته می شود.

گستره کاربرد فن سانتریفیوژ بسیار فراوان است ، سیستم های هواساز HVAC ، اتاق های تمیز ، کارخانه های صنعتی ، آشپزخانه های صنعتی ، سالن های اجتماعات و غیره مکان هایی هستند که از فن سانتریفیوژ در تهویه هوا استفاده می گردد.

هواکش های سانتریفیوژ از انرژی جنبشی موجود در پروانه درون دستگاه استفاده کرده و حجم جریان هوا را افزایش می دهد که این افزایش جریان در برابر گرد و خاک ، جریان هوا و دیگر اجزا مقاومت می کند.

فن های سانتریفیوژ ، هوا را به طور شعاعی جابجا کرده و مسیر چرخش را تا 90 درجه تغییر می دهند.

این فن ها بسیار محکم ، کم‌ سرو صدا ، قابل اعتماد بوده و در شرایط سخت و سنگین قابلیت بسیار بالایی دارند‌.

هوای ورودی به فن سانتریفیوژ (فن گریز از مرکز) موازی با محور چرخشی فن وارد دستگاه می شود و با حرکت شعاعی به سمت پروانه ها و بالک ها حرکت می کند.

در حین این روند انرژی جنبشی هوا و همچنین فشار استاتیکی آن افزایش پیدا می کند.

از فن سانتریفیوژ جهت تهویه هوای محیط های اسیدی ، محیط های با دمای بالا ، محیط های با غلظت غبار بالا و همچنین محیط های انفجاری استفاده می شود .

که با توجه به شرایط محیط مورد استفاده فن سانتریفیوژ ، جنس بدنه ، پروانه ، نوع الکتروموتور و غیره محاسبه و لحاظ می گردد.

انواع مختلفی از فن سانتریفیوژ تولید می شود که هرکدام از آن ها کارکرد ویژه ای دارند.

تکنیک سانتریفیوژ یکی از تکنیک‌های متداول آزمایشگاهی برای جداسازی با استفاده از نیروی گریز از مرکز است. به صورت کلی ، این فن ها هوا را با فشار بیشتری خارج می کنند و جریان هوای با ثبات ایجاد می کند ، ولی حجم هوای خروجی از این نوع فن در مقایسه با فن آکسیال کمتر است. جهت اطلاع از هواکش صنعتی از بخش وارد شوید.

فن سانتریفیوژ و اساس کار با آن

فن سانتریفیوژ دارای یک شکل استوانه ای است که از تعدادی تیغه که بر روی پروانه قرار دارند تشکیل شده است. در این فن سانتریفیوژ زاویه ورود و خروج هوا 90 درجه می باشد.

در فن سانتریفوژ هوا از قسمت پروانه به بخش پره ها حرکت می کند و این امر موجب می شود که انرژی جنبشی افزایش یابد و در هنگام خروج به انرژی فشاری تبدیل شده و این امر باعث ایجاد فشار زیاد می شود.

در عمل سانتریفیوژ ذراتی که جرم متفاوتی دارند بر مبنای نیروی گریز از مرکز از یکدیگر جدا می‌شوند. ماده نمونه که عموما مایعی شامل ذرات جامد است درون فالکون ( لوله سانتریفیوژ) ریخته می شود و درون محفظه سانتریفیوژ جای می‌گیرد. دستگاه روشن می‌شود و فالکون‏ ها به صورت حول محور مرکزی به چرخش در می‌آیند و نیروی گریز از مرکز سبب می‌شود مایعات از مرکز فاصله بگیرند.

و درنهایت موادی که جرم با جرم بیشتر در انتهای فالکون جمع می‌شوند و مواد سبک‌تر به مرکز نزدیک‌ تر خواهند بود و مواد سبک در بخش‌های بالایی لوله قرار می‌گیرند.

نکته : هر چه شعاع بیشتر، سرعت رسوب ذرات بیشتر است. هر چه سرعت چرخش بیشتر، سرعت رسوب بیشتر است.

پس از اتمام کار سانتریفیوژ نمونه حاوی دو بخش است که یکی بخش مایع بالایی و مواد موجود در آن است که supernatant نیز نامیده می‌شود

و دیگری رسوب است که در انتهای لوله ته‌نشین شده و Pellet نامیده می‌شود.

فن سانتریفیوژ کوچک

فن سانتریفیوژ کوچک یکی از انواع پرکاربرد فن های صنعتی می باشند که در محیط های مختلف به منظور جا به جایی و تهویه هوا مورد استفاده قرار می گیرند.

هواکش سانتریفیوژ کوچک در ظرفیت های مختلف هوادهی و در ابعادهای مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند که هر کدام از انواع آن ها می توانند در شرایط و محیط مختلف دارای عملکرد بسیار مناسبی باشند.

در برخی موارد استفاده از هواکش های بزرگ می تواند علاوه بر هزینه های اضافی که هنگام خرید برای شما در نظر گرفته می شود، به علت مصرف انرژی زیاد این هواکش های بزرگ، هزینه های مرتبط با انرژی بسیار زیادی را نیز برای شما در بر داشته باشد.

همین طور استفاده از هواکش سانتریفیوژی با ظرفیتر کوچک تر از برآوردهای مهندسی می تواند باعث پایین آمدن راندمان سیستم تهویه و همچنین به دلیل ساعات کاری بیش از حد فن و فشار بر روی فن سبب استهلاک فن شود .

فن سانتریفیوژ دمنده

فن سانتریفیوژ دمنده شامل یک چرخ با تیغه های کوچک و یک پوشش به سمت لبه، برای هدایت جریان هوا هستند.

پوشش در مرکز چرخ با استفاده از نیروی سانتریفیوژ، هوا را به سمت جلو میراند. بر اساس طراحی پره ها و تاثیر آن بر حرکت هوا، کارایی این فن ها مشخص و تعیین می شوند.

این دمنده ها معمولا نسبت به هواکشها از ابعاد بزرگتری برخوردار می باشند. از لحاظ انرژی نیز هواکشها انرژی کمتری تولید می کنند و توانایی بیشتری از دمنده ها دارند.

فن سانتریفیوژ ماینر

ظهور این فنها برابر بود با ظهور ارزهای دیجیتال؛ این فنها به دلیل قابلیت خنک کنندگی بالایی که دارند، باعث می‌شوند تا کارایی دستگاه‌های ماینر بیشتر شود. همچنین اگر با دستگاه‌های ماینر هم آشنا باشید، می‌دانید که اکثر آنها باعث ایجاد آلودگی صوتی می‌شوند؛ ولی فن سانتریفیوژ ماینر می‌تواند تا حدودی از صدای این دستگاه‌ها کم کند.

کاهش حرارت، کاهش مصرف برق و کاهش مصرف انرژی از دیگر مزایا این دستگاه است که می‌تواند استخراج ارزهای دیجیتال در محیط‌های اداری و خانگی را فراهم کند. تمامی این ویژگی‌ها باعث شده تا نظر ماینرها به این نوع فن جلب شود تا برای بازدهی بیشتر دستگاه‌های خودشان، از فن سانتریفیوژ ماینر استفاده کنند.

فن سانتریفیوژ ماینر را با اسم‌های دیگری به مانند فن حلزونی، ماینینگ فن و فن سایلنت ماینر هم می‌شناسند.

هواکش سانتریفیوژ مکنده

این هواکش ها نیز مانند انواع دیگر هواکش ها به منظور تخلیه هوا و جا به جایی هوا تولید شده اند.

طراحی پروانه و نوع چرخش موتور هواکش سانتریفیوژ مکنده به گونه ای می باشد که این توانایی را به هواکش می دهد که بتواند به راحتی وظیفه تخلیه هوا را انجام دهد

علاوه بر تخلیه هوا از این هواکش ها به منظور تخلیه آب نیز استفاده می شود.

این فن‌ها در بازار با نام فن سانتریفیوژ یوتیلیتی هم شناخته می‌شوند.

هواکش سانتریفیوژ صنعتی

هواکش سانتریفیوژ صنعتی یکی از انواع پرکاربرد هواکش هایی می باشند که در کارخانه های و محیط های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

این هواکش های توانایی جا به جایی حجم مختلفی از هوا، گاز، دود و غبار را در مسیرهای طولانی توسط کانال دارد.

همچنین از قابلیت ها و ویژگی های مهم این هواکش صنعتی می توان به قابلیت انتقال هوا و غیره در محدوده دمای ۵۰ تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد اشاره کرد.

دیگر مزیت این فن ها امکان جابجایی در یک سیستم بسته یا به عبارتی سیرکولاسیون هوا یا رطوبت یا سرما و گرما میباشد.

هواکش سانتریفیوژ خانگی

هواکش سانتریفیوژ خانگی از جمله هواکش هایی می باشند که به منظور ابعاد و کارایی کمی که دارند مناسب خانه ها و فضاهای کوچک هستند.

این هواکش ها به همین منظور در ابعاد و طرح های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند که شما می توانید به توجه به نیاز خود یکی از این محصولات را خریداری نمایید.

فن سانتریفیوژ فوروارد

تعداد پره‌هایی که در ساختار فن سانتریفیوژ فوروارد استفاده شده، نسبت به بقیه نمونه‌های فن سانتریفیوژ بیشتر است و همچنین از پره‌های خمیده به جلو استفاده شده. درواقع این خمیدگی در مسیر چرخش چرخ فن واقع شده.

اگر به شکل ظاهری فن سانتریفیوژ فوروارد هم دقت کرده باشید، می‌بینید که شبیه به قفس سنجاب طراحی شده و برای همین خیلی‌ها آن را با اسم پروانه قفس سنجابی می‌شناسند.

سایز اندازه این نوع فن نسبت به بقیه انواع فن سانتریفیوژ کوچکتر است و همچنین پروانه‌های این فن هم با سرعت کمتری می‌چرخند که باعث می‌شود تا آلودگی صوتی کمتری ایجاد کند.

همانطور که گفتیم، از این فن برای انتقال مواد هم استفاده می‌شود؛ ولی اگر مواد شما دارای قابلیت چسبندگی است، اصلا از فن سانتریفیوژ فوروارد استفاده نکنید. چون می‌تواند در حرکت پره‌ها، مشکل ایجاد کند.

درواقع به دلیل اینکه فن سانتریفیوژ فوروارد نسبت به ذرات بزرگ حساس است، بهتر است که از آن فقط برای انتقال هوا و تهویه مطبوع استفاده کنید.

هواکش سانترفیوژ یوتیلیتی Fore ward

هواکش سانترفیوژ یوتیلیتی Fore ward یا همان فن های سانتریفوژ یوتیلیتی – پروانه با پره های خمیده به جلو fore ward

این نوع فن سانتریفیوژ معروف به مدل کولری بوده و با نصب تک پره های باریک به تعداد زیاد بر روی دیسک پروانه شکل می گیرند و عموما در نوع ورودی یکطرفه یا یک طرف مکش (single inlet) و ورودی دو طرفه یا دو طرف مکش (double inlet) قابل ساخت هستند.

مهمترین مصارف آنها در هوارسانی یا تخلیه هوا با حجم های بالا و دور پروانه پایین و فشار و راندمان متوسط بوده و قابل استفاده در هواساز ها ، پرده های هوا و محیط های مرطوب ، با گرد و غبار متوسط می باشند.

هواکش رنجبر ارائه دهنده انواع هواکش های سانتریفیوژ یوتیلیتی Fore ward و هواکش های سانتریفیوژ back ward می باشد .

در گالری زیر چند نمونه از هواکش های سانتریفیوژ یوتیلیتی Fore ward آورده ایم .

فن سانتریفیوژ بکوارد

فن سانتریفیوژ بکوارد به مانند فوروارد، برای انتقال هوا، گاز و مصارف تهویه مطبوع استفاده می‌شود؛ ولی با این فرق که می‌توان از آن برای انتقال مواد و ذرات کم یا متوسط هم استفاده کرد.

تیغه‌های پروانه بکوارد در خلاف جهت انحنا هستند که البته از استحکام بالاتری هم برخوردار ندد؛ زیرا سرعت چرخش فن‌های بکوارد نسبت به نوع فوروارد بیشتر است و برای نیاز است تا از تیغه‌های قوی‌تری در ساختار آن استفاده شود.

هواکش سانترفیوژ یوتیلیتی backward

هواکش سانترفیوژ یوتیلیتی backward یا فن سانتریفوژ از نوع یوتیلیتی – پروانه با پره های خمیده به عقب back ward

این گروه از پروانه ها نیز در دو مدل single/double inlet ساخته می شوند.

نسبت به پروانه های fore-ward دارای راندمان بهتر بوده و تقریبا محدودیت سرعت پروانه ندارد.

جهت تخلیه هوا یا هوا رسانی در تمام موارد حتی انتقال مواد پودری و ذره ای قابلیت استفاده وسیع دارند.

تک پره ها در این مدل همگی رو به عقب بوده و به صورت تخت ، دارای انحنا و یا با مقطع airfoil ساخته می شوند .

هواکش رنجبر ارائه دهنده انواع هواکش سانترفیوژ یوتیلیتی backward و هواکش سانترفیوژ یوتیلیتی foreward می باشد .

در گالری زیر چند نمونه از هواکش سانترفیوژ یوتیلیتی backward را آورده ایم .

فن سانتریفیوژ بی صدا

روش‌هایی نظیر استفاده از باکس آکوستیک یا سایلنسر در هواکش‌های معمولی یا کوچک‌تر کردن اندازه‌ پروانه‌های هواکش و همچنین کاهش سرعت چرخشی این پروانه‌ها این نوع فن ها تولید می شوند.

استفاده از این فن ها به منظور بی صدا بودن در محیط های اداری، دانشگاه ها و کتابخانه ها می باشد.

دمنده های سانترفیوژ فشار بالا

دمنده های سانتریفوژ فشار بالا PH-High Pressure Blowers

دمنده های سانترفیوژ فشار بالا با طرح های خاص پروانه در سایز های مختلف عموما با دور پروانه rpm2800 فشار بالا را تامین می نماید.

کاربرد وسیع این دمنده ها معمولا در کوره های صنعتی صنایع سیمان ، ذوب شیشه و فلزات خشک کن های صنعتی ، ایجاد فشار مثبت بالا جهت تامین هوای نازل های مشعل می باشد.

هواکش رنجبر ارائه دهنده انواع فن سانتریفیوژ _ دمنده های سانترفیوژ فشار بالا می باشد .

در گالری زیر چند نمونه از دمنده های سانترفیوژ فشار بالا را آورده ایم .

برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید .

فن سانتریفیوژ بی صدا چیست؟

هواکش های صنعتی (سانتریفیوژ) از لوازمات و تجهیزاتی می باشند که در اغلب کارگاه ها، کارخانجات، هتل ها، سالن های بزرگ و … مورد استفاده قرار می گیرند؛ هواکش قوی بدون صدا برخلاف سایر مدل های فن، دارای آلودگی صوتی بسیار کمتر و ناچیزی هستند.

هدف تمام هواکش ها و فن های صنعتی، تهویه مطبوع هوا و جا به جایی هوای تازه در محیط می باشد.

هواکش صنعتی بی صدا، هواکش قدرتی و سایر هواکشهای صنعتی هرکدام نوع خاصی از هواکش هستند که معمولا هواکش صنعتی بی صدا مصرف بیشتری دارد. 

فن سانتریفیوژ بي صدا به دلیل عملکرد مناسبش در فشارهاي بالا، در بيشتر كاربرد هاي تهويه مطبوع به منظور فراهم نمودن شرايط آسان بکار برده مي شود .

در بسیار از صنایع و کارخانجات آلاینده ها و گازهای سمی تولید و ایجاد می شوند که در این زمان اهمیت فن های سانتریفیوژ بی صدا مشخص می شود.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفیدی در رابطه با هواکش قوی بی صدا یا همان فن های سانتریفیوژ کم صدا در اختیار شما قرار دهیم؛ امیدواریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فن سانتریفیوژ بی صدا

فن سانتریفیوژ بی صدا

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که این فن ها به چه دلیل بی صدا می باشند؟ در تولید این فن ها چه فعالیتی انجام می شود که این فن ها بی صدا شوند؟

در رابطه با پاسخ این دو سوال باید گفت که استفاده از روش هایی نظیر باکس آکوستیک یا سایلنسر در هواکش های معمولی و با ابعاد کوچکتر یا با روش های دیگر مانند کوچک کردن اندازه پروانه های هواکش و همچنین کاهش سرعت چرخش پروانه فن ها، فن های صنعتی ( سانتریفیوژ) بی صدا تولید و به بازار عرضه می کنند.

بدیهی است که با وجود پروانه‌های بزرگ و دور چرخشی بیش‌تر، برخورد با جریان هوا بیش‌تر، صدای تولیدی فن بیش‌تر خواهد شد.

این فن ها در کتابخانه ها، محیط های اداری و دانشگاه ها که نیاز به حفظ سکوت به منظور حفظ تمرکز افراد مهم می باشد دارای کاربرد و مصرف بیشتری هستند.

اندازه گیری صدا تولید شده توسط فن

اندازه گیری صدا تولید شده توسط فن

اینکه یک فن صنعتی چه میزان صدا تولید می‌کند از جمله شاخص‌هایی است که هنگام تایید کیفیت اندازه‌گیری می‌شود و مقدار آن باید در حد مجاز باشد. 

این مسئله یکی از مهم‌ترین علل پیدایش و طراحی فن های صنعتی بدون صدا می باشد. استفاده از این نوع فن بیش‌تر در محل‌هایی رایج است که به سکوت و کاهش آلودگی صوتی حساسیت ویژه‌ای دارند. 

همانطور که بیان شد شاخص میزان صدای تولید شده توسط فن‌های صنعتی بسیار مهم است و از واحدی به نام «سون» جهت بیان این شاخص استفاده می‌شود.

قیمت فن سانتریفیوژ بی صدا

قیمت فن های صنعتی بی صدا به موارد متعددی بستگی دارد و عوامل مختلفی در تعیین قیمت این فن ها تاثیرگذار می باشد. یکی از این موارد تعداد دور و اندازه پروانه‌ها است. مورد دیگر اصالت کالا و نام شرکت و برند تولید کننده هواکش است. میزان فضایی از محیط که توسط این هواکش تهویه می‌شود و همچنین نوع هواکش در تخمین قیمت موثر هستند.

 علاوه بر این موارد هرچه کیفیت مواد استفاده شده در ساخت بدنه و اجزای فن بالاتر باشد، قیمت دستگاه افزایش می‌یابد. برخی از انواع هواکش‌ صنعتی امکان چرخش پروانه‌ها در هر دو جهت ساعتگرد و پادساعتگرد را دارند که این عامل باعث افزایش قیمت دستگاه می‌شوند.

هواکش سانتریفیوژ سقفی

هواکش سانتریفیوژ سقفی یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین انواع این هواکش ها می باشد.

از این هواکش ها در محیط هایی مانند ساختمان های اداری، برج های اداری و تجاری، صنایع نفت و گاز، بیمارستان ها و کارخانجات صنعتی استفاده می شود.

این نوع هواکش ها در دبی و فشارهای بالا نسبت به هواکش های یوتیلیتی دارای راندمان پایین تری بوده و صرفا به خاطر قیمت پایین تر و همچنین نبودن فضای کافی برای نصب هواکش سانتریفوژ یوتیلیتی انتخاب می گردند.

خرید هواکش سانتریفیوژ

هواکش سانتریفیوژ از انواع مختلفی برخوردار می باشد که هر کدام از آن ها با توجه به ویژگی ها و مشخصاتی که دارند مناسب با محیط یا شرایط می باشند.

عموما خرید هواکش سانتریفیوژ با توجه به نیازها انجام می شود و در هنگام خرید این هواکش ها باید به نکات ایمنی توجه کرد.

اگر شما بتوانید این محصولات را با کیفیت بالا خریداری نمایید و هنگام نصب و استفاده از آن ها به نکات ایمنی توجه ویژه ای داشته باشید می توانید به بهترین شکل ممکن از وظیفه این فن ها که تخلیه و جا به جایی هوا می باشد استفاده کنید.

قیمت فن سانتریفیوژ

قیمت فن سانتریفیوژ با توجه به انواع آن که هر کدام از کارایی و کارکرد مختلفی برخوردار می باشند متفاوت می باشد.

این فن ها با توجه به قیمت و کارایی که دارند همواره از خریداران و طرفداران زیادی برخوردار می باشند.

این فن ها می توانند وطیفه خود را که جا به جایی و تخلیه هوا می باشد و قطعا با توجه به عملکردی که دارند، از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند.

فن سانتریفیوژ و اجزای اصلی تشکیل دهنده

  • هوزینگ فن (محفظه فن)
  • پروانه Impeller
  • داکت خروجی و ورودی هوا
  • محور محرک پروانه فن
  • داریور فن
  • تجهیزات جانبی فن سانتریفیوژ
  • یاتاقان ها
  • کوپلینگ
  • دستگاه قفل کننده پروانه
  • ورق های شفت
  • بدنه هواکش سانتریفیوژ
  • موتور الکتریکی
  • روتور دستگاه
  • شافت دستگاه
  • زمان‌سنج (تایمر دستگاه)
  • مجاری ورودی و خروجی
  • مکانیزم حرکت
  • درب قفل‌دار در صورت دارا بودن (میکرو سوئیچ)
  • سر روتور
  • محور محرک
  • کلیدهای روشن و خاموش
  • کنترل‌کننده سرعت و دمای دستگاه

اجزای کلی فن گریز از مرکز یا فن سانتریفیوژ

  • پروانه
  • حلزونی
  • صفحه برشی
  • محور محرک پروانه فن
  • الکتروموتور

انواع سانتریفیوژ آزمایشگاهی

  • فن های سانتریفیوژ با پروانه فوروارد(Forward-curved)
  • پروانه شیب دار رو به جلو( Forward Incline)
  • فن های سانتریفیوژ با پروانه ایرفویل(Airfoil)
  • فن های سانتریفیوژ با پروانه رادیال (Radial blade)
  • فن های سانتریفوژ با پروانه بکوارد (Backward-curved)
  • پروانه شیب دار رو به عقب (Ard Inclined)

کاربرد فن سانتریفیوژ

  • کارگاه ها
  • هتل ها
  • کارخانه های صنعت
  • آشپزخانه های صنعتی
  • مکان هایی دارای هوای کثیف و حاوی ناخالصی
  • مکان های دما بالا
  • سالن های اجتماعات و سینما
  • بیمارستان ها
  • ساختمان های اداری
  • فن سانتریفیوژ برای ماینر
  • توانایی مقابله با افت فشار بالای استاتیک در پکیج ها و سیستم های کانال کشی شده

پروانه فن سانتریفیوژ

در طراحی تیغه های هواکش سانتریفیوژی شکل تیغه به نوع ذرات آلاینده بستگی دارد.

پروانه هواکش متشکل از یک هاب و چندین پره یا تیغه می باشند .

پره های روی هاب از سه طریق تنظیم می شوند :

  1. رو به جلو یا فوروارد
  2. رو به عقب یا بکوارد
  3. شعاعی

پروانه روبه جلو یا فوروارد

در فن سانتریفیوژ فوروارد تیغه ها در مسیر چرخش چرخ ها خمیده شده اند.

این تیغه ها به ذرات پراکنده در هوا بسیار حساس هستند.

تیغه های فوروارد صدای کمی تولید می کند و جریان کم هوا را با فشار بالا انتقال می دهند.

پروانه خمیده به عقب یا بکوارد

در فن سانتریفیوژ بکوارد تیغه های بکوارد در خلاف جهت چرخ های فن خمیده شده اند.

دمنده های کوچک ممکن است تیغه های شیب دار رو به عقب داشته باشند که صاف بوده و خمیده نیستند.

دمنده با تیغه های بکوارد ممکن است تیغه های نازک داشته باشند اما عملکرد بسیار خوبی از نظر اقتصادی دارند.

انواعی از دمنده ها برای هدایت جریان گاز تعبیه شده اند که به راحتی با نگهدارنده پوششی فیت می شوند‌ .

چرخ های بکوارد یا رو به عقب ، اغلب سنگین تر از تجهیزات جلویی می باشند و به همین دلیل با سرعت بالاتری چرخیده و به همین دلیل ساختار محکم‌تری دارند.

پروانه رادیال (شعاعی)

دمنده های شعاعی چرخ هایی دارند که تیغه هایش از مرکز هاب قابلیت وسیع شدن دارند.

تیغه های شعاعی چرخ ها برای جریان گاز استفاده می شوند چون حداقل حساسیت را دارند اما صدای خروجی آن ها کمی بلند است.

سرعت بالا ، حجم پایین ، و فشار بالا فاکتورهایی هستند که در بین دمنده های شعاعی رایج می باشند و در جارو برقی ها ، سیستم های بادی و از این قبیل دستگاه ها استفاده می شوند.

به طو کلی 7 نوع فن سانتریفیوژ از نظر نوع پروانه وجود دارد :

  • پروانه خمیده رو به جلو Curved Forward
  • پروانه خمیده به عقب Curved Backward
  • پروانه شیب دار رو به جلو Inclined Forward
  • پروانه شیب دار رو به عقب Inclined Backward
  • پروانه شعاعی Impeller Radial
  • پروانه تیغه نازک Airfoil
  • پروانه فوروارد Impeller Forward

فن فوروارد

  • پروانه : خمیده
  • انحنای آن : راستای چرخش پروانه

مزایا فن سانتریفیوژ فوروارد

  • اشغال فضای اندک
  • سرعت نسبتا پایین
  • آلودگی صوتی بسیار کم

کاربرد فن سانتریفیوژ فوروارد

برای کاربری هایی که نیاز به فشار استاتیکی کم و متوسط دارند استفاده می شود:

  • مانند تهویه مطبوع
  • سیستم های گرمایشی
  • سیستم های جایگزین کننده هوا
  • تهویه مناطق صنعتی، غذایی و مسکونی

حداکثر بازده : ۶۵ درصد

در سیستم های انتقال مواد ( توجه داشته باشید مواد چسبندگی نداشته باشد زیرا مواد به تیغه های پروانه می چسبند و این امر باعث بهم خوردن تعادل پروانه و فن می شود . )

جهت مشاهده مکنده نجاری از این قسمت وارد شوید.

فن هایی با پروانه های موتوری ساخته شده از پلاستیک با کیفیت به ویژه در برابر نوسانات دما از 35- تا 80+ درجه سانتی گراد مقاوم هستند و طراحی تیغه آنها به صورت موج دار سطح صدای کم را تضمین می کند.

پروانه شعاعی یا رادیال

پروانه : پروانه های شعاعی در فن سانتریفیوژ دارای تیغه های مستقیم و هم جهت شعاع لوله های هواکش

کاربرد پروانه شعاعی

  • صنعت های خیلی خشن و سخت
  • مناسب برای جریان های کم تا متوسط در فشارهای بالا
  • توانایی انتقال گازهای پر از ذرات نظیر غبار ، خرده های چوب و تکه های فلزی
  • تولید فشار استاتیک بالا

مزایا و ویژگی های رادیال

  • فن هایی بسیار سخت کار و قابل اتکا
  • پوشش پره ها برای مقاومت در برابر خوردگی و سایش
  • کارکرد امن و بی سر و صدای فن با استفاده از خلاصی زیاد بین پروانه ها
  • سایز محفظه این فن هم اندازه با لوله ورودی و خروجی
  • تولید تیغه های متنوع
  • حداکثر بازده : حدود ۶۰ درصد

در صورتی که این مدل پروانه با طراحی دقیق و اصولی ساخته شود راندمان فن سانتریفیوژ افزایش پیدا می کند.

فن سانتریفیوژ ماینر

جت فن سانتریفیوژ ماینر دارای دو حالت توربو و دایم کار

موارد استفاده فن سانتریفیوژ ماینر

  • برای خنک سازی
  • ایجاد جریان هوای تازه
  • راستای کاهش صدای فن ماینرهای خانگی
  • کاهش مصرف برق

ویژگی های فن سانتریفیوژ ماینر

  • جت فن سانتریفیوژ ماینر صدای بسیار کمتری نسبت به فن های ماینر
  • از جت فن سانتریفیوژ ماینر در مصارف برق خانگی میتوان استفاده نمود.
  • امکان استفاده در دورهای متفاوت
  • مورد استفاده در تمامی مدل ها
  • امکان استفاده از دو فن سانتریفیوژ ماینر بطور همزمان
  • کاهش دمای دمای دستگاه ماینر به زیر ۶۵ درجه

فن سانتریفیوژ فشار قوی

فن سانتریفوژ فشار قوی به مدل هایی از فن گفته می شود که توان تولید فشار بالایی دارند.

پروانه : دو مدل پروانه خم به عقب و پروانه شعاعی خاص

موارد استفاده فن سانتریفیوژ فشار قوی

تامین هوا با فشار بالا (فشاری کمتر از فشار کمپرسور)

عنوان فن مکنده (اگزاست فن)

به عنوان فن دمنده (بلوئر)

ویژگی های فن سانتریفیوژ فشار قوی

  • توان تولیدی بسیار بالا
  • تخلیه هوای گرم کوره های صنعتی

فن های فشار قوی در بازار به اسامی مختلفی مانند فن فشار بالا، فن فشار مثبت و دم فشار نامید می شود.

آیا از کاربرد فیلتر باکس اطلاعی دارید ؟

مزایای فن سانتریفیوژ

هواکش های گریز از مرکز ( فن سانتریفیوژ ) به دلیل ساختار داخلی و ویژگی های منحصربفرد کاربردهای بسیار زیادی در صنعت دارند که می توان از آنها به موارد زیر اشاره نمود :

  • انتقال مواد در سیستم های جمع آوری ذرات و یا بارگیری در سیلوها، کامیون ها و راه آهن
  • احتراق برای مشعل و آبگرمکن صنعتی
  • تجهیزات الکتریکی خنک کننده یا بخشی از کوره ها و اجاق های حرارت دهنده ی صنعتی
  • سیستم های خنک کننده برای حذف رطوبت از قطعات قبل از نقاشی و یا بسته بندی
  • تهویه عمومی اتاق ها یا کارخانه ها
  • تولید مکش یا فشار برای فلوتاسيون صنعتی
  • خشک کردن جوهر روی قوطی ها و بطری ها و فرآیندهای چاپ صنعتی
  • فرآوری مواد غذایی
  • جریان هوا در کوره ها و خشک کن ها
  • تهویه موتورهای AC و DC و موتورهای کشنده
  • فن گریز از مرکز با ایجاد جریان هوای ثابت اجازه می دهد تا انرژی تولید کند که تا 84٪ بازده استاتیک را تولید کند. این سطوح کارآیی برای حفظ سیستم های بزرگتر هوا مناسب است.
  • فن سانتریفیوژ دوام بیشتری دارند و در محیط هایی که خوردگی و فرسایش وجود دارد خوب عمل می کنند.
  • نگهداری این فن ها ساده است. به راحتی تمیز می شوند و تعمیر و نگهداری روزانه آن ها بسیار آسان است.
  • انعطاف پذیری بالا. فن سانتریفیوژ برای ترکیب چندین جریان هوا و فشار مفید هستند و می توانند چندین حالت جریان هوا از جمله مرطوب و خشک را تهویه کنند.
  • این فن ها دارای اندازه های مختلف است و کاربردهای متنوعی دارد.

دستور العمل نگهداری و ایمنی فن سانتریفیوژ

  1. باید فن بر روی سازه ای نصب شود که استحکام کافی جهت حفظ بارهای تولیدی توسط وزن فن و بارهای دینامیکی تولیدی در زمان بهره برداری فن را داشته باشد
  2. در زمان کارکرد های معمولی در بعضی اوقات فن ها درگیر فشار های استاتیکی و دینامیکی که قابل پیش بینی نیستند قرار می گیرند که باعث خرابی زودتر از موعد دستگاه می شود، برای جلو گیری از این موارد فن می بایست به صورت منظم و دقیق توسط کارشناسان فنی و با تجربه مورد بررسی و بازدید قرار گیرد
  3. قسمت مهمی که باید به آن خیلی اهمیت داد یاتاقان ها هستند که باید مورد بازدید ویژه قرار گیرند زیرا در صورت فرسایش و خرابی زود هنگام یاتاقان ها باعث ساییده شدن شافت شده و در نتیجه پروانه لنگ می شود و فن صدای غیر عادی کار می کند.
  4. محل نصب و جایگذاری فن ها نباید مرطوب بوده و سر پوشیده نیز باشد.
  5. تسمه ها از نظر کشش مناسب و حداقل سایش بررسی شوند.
  6. از سفت بودن پیچ ها و کلیه اتصال ها اطمینان حاصل کنید.
  7. هرگز وقتی که فن در حال کارکرد بوده و یا درحال کاهش دور و خاموش شدن است ، دریچه های دسترسی را باز نکنید .اطمینان حاصل کنید که موانع استفاده شده برای قفل کردن فن را پس از اتمام سرویس کاری برداشته و فن را آزاد کنید .
  8. به مدت 60 روز هر هفته میزان گریس و روغن کنترل شود.
  9. طی سه مرحله پس از راه اندازی و بعد از 2 ، 4 و 8 ساعت کارکرد میزان تنش پولی کنترل گردد.

مراحل راه اندازی فن سانتریفیوژ

فاصله کف فن تا زمین حداقل 9۰ سانتیمتر و فاصله تا دیوار جانبی حداقل ۵۰ سانتیمتر باشد.

سطح زیر فن باید کامال صاف و تراز باشد، در غیر این صورت پروانه از باالنس خارج میشود و امکان آسیب رسیدن به دمپر و شافت نیز وجود دارد.

دستگاه باید کامال در دیوار مستحکم شود به طوری که امکان هیچگونه لرزش و حرکتی وجود نداشته باشد.

ضروریست که قسمت دمپر از دیوار بیرون باشد و اطراف آن پوشانده نشود. محل دقیق دمپر با برچسب هشدارروی دستگاه مشخص شده است.

برای تهویه سالن باید قسمت توری، داخل و قسمت دمپر، خارج از سالن قرار بگیرد، در این صورت هوای داخل سالن به خارج هدایت میشود.

حتما متناسب با تعداد و نوع هواکشها، میزان ورود هوا به سالن محاسبه و تأمین نگردد، در غیر این صورت به دستگاه آسیب وارد میشود.

;
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم